woensdag 22 augustus 2012

Mijn ratten.

Hee allemaal, ik kreeg een tijdje geleden de vraag of ik wat over mijn ratten wilde plaatsen en tips wilde geven over hoe je ratten kunt verzorgen. En natuurlijk ga ik dat dan doen. Dus vandaag ga ik jullie info over ratten geven.






















Mijn ratten zijn momenteel 2 jaar oud, de maximale leeftijd van ratten. Ze zijn dus al 'hoogbejaard' maar het blijven de leukste beestjes. Hierboven op de foto zie je 1 rat van de 2. Dit is Lola, de rat van mijn zusje. Van mijn rat heb ik helaas geen foto, maar ze verschillen qua uiterlijk niet veer met elkaar. 

Verzorgen van ratten.
Het verzorgen van ratten is niet zo moeilijk. 1x per week de bak schoonmaken met water en het zaagsel verschonen en de tralies van de kooi afnemen met een doekje. Je moet ratten natuurlijk voldoende water en eten geven, maar voor de rest heb je er niet veel zorg aan. Het zijn leuke knuffeldieren en je kunt alles met ze doen.

Nog wat info over mijn ratjes.
De rat die je op de foto ziet is ook een keer van de trap (12 treden) van boven naar beneden gevallen. Ja, erg zielig maar compleet haar eigen schuld. Ze liep de 2 weken na de val mank en sleepte haar pootje mee achter zich aan, maar gelukkig is ze weer genezen en rent ze door de kooi heen alsof er nooit iets is gebeurd. Dus mijn tip is: gebeurt er iets met jou rat en loop hij/zij mank, geef hem/haar veel rust en laat haar verder met rust. Dan geneesd het het snelst.

Mijn andere ratje heeft een tumor (kanker), tumoren of kankercellen komen veel voor bij ratjes die op leeftijd zijn. Je kunt ze eraan laten opereren maar dat kost veel geld en je hebt 70% kans dat hij/zij het toch niet overleefd. Dus je kunt het beter laten zitten en wachten tot hij/zij er last van krijgt (niet meer gaat eten,drinken of heel vaak niezen). Dan kan je hem/haar beter laten inslapen voordat de zwelling opengaat.

Je kunt een tumor herkennen aan een grote bult dat ontstaat bij de rat. Maar de 'bult' kan goedaardig of kwaadaardig zijn. Als je dit wilt weten kun je even de dierenarts naar de bult laten kijken.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hadden!

Liefs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten