maandag 16 april 2012

Hoe worden uggs gemaakt?

De lekkere warme, modieuze uggs. Ze zitten heerlijk en onderand heeft ook bijna iedereen ze in de kast staan (ik ook) maar hoe worden ze nou eigenlijk gemaakt is de vraag.



@marqant liet mij in een tweet weten welke horror er achter Ugg’s schuil gaat. Zoals de meesten wel weten worden Ugg’s van Australische wol gemaakt. Maar wat de meesten niet weten – ik wist het ook niet – is dat deze Australische schaapjes op bloederige wijze worden behandeld. Het zit zo; op de achterwerken van de schapen willen nog wel eens bromvliegen gaan zitten, deze leggen daar dan eieren waar weer maden uit komen. Deze maden eten het weefsel van de schaap op die ontstekingen veroorzaken. Niet alleen erg pijnlijk voor het schaap, maar ook dodelijk. Om dit op een zo goedkoop mogelijke manier te voorkomen (want het draait allemaal om de winst natuurlijk) wordt de huid van het schaap er afgesneden. Zonder verdoving uiteraard. En dan heb ik het nog niet eens over de kleine hokken, manieren van transport, etc.
Om je een beeld te geven bij dit horrorverhaal kan je het onderstaande filmpje bekijken. Waarschuwing: het is aardig shockerend.
De tranen sprongen in mijn ogen. Als dierenliefhebber met een groot geweten kan ik nu echt geen Ugg’s meer kopen zonder dat ik nachten wakker zal liggen door knagend schuldgevoel. Nu baal ik heel hard. Want ik wilde die Ugg’s zo graag en ik had me er helemaal op verheugd.
Nu zijn er natuurlijk wel enkele alternatieven:
  • Diervriendelijke “Ugg’s” kopen. Oftewel; nepperds die van synthetische troep zijn gemaakt. Maar daar ben ik dus niet zo’n fan van.
  • Tweedehands Ugg’s kopen, om het een klein beetje te rechtvaardigen dat die schaapjes dan geen pijn hebben geleden speciaal voor mij. Maar ook hier voel ik me niet helemaal lekker bij. Ja ja, mijn geweten is echt heel groot.
  • Zelf een schaapje kopen en die heel lief behandelen en daar zelf Ugg’s van maken. Maar dit wordt een mission impossible.
  • Accepteren dat ik deze winter maar met koude voeten rond moet lopen.
Met pijn in mijn hart ga ik maar voor de laatste optie.
Ik overleef het vast wel, de schapen niet.

Dit wilde ik jullie even laten weten zodat jullie nadenken voordat je een paar uggs aanschaft 

Liefs, Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten