vrijdag 23 november 2012

Gezonde voeding ! En tips ♥

Hoi lezers van TheBeautyWays ,
Ik ben weer terug voor de 2de keer , ik zal mij nogmaals voorstellen mijn naam is Yvet , ik ben 16 jaar oud en maak momenteel VMBO-GT 4de jaar af. Een van mijn hobby's zijn winkelen en dansen. Mijn passie voor beauty en gezondheid is erg groot en die kennis wil ik met jullie delen.




Allereerst wil ik jullie vertellen dat ik als Zaterdags baantje werk bij een groente man en vrouw op markt in het centrum van mijn woonplaats. Werken op de markt is overigens heel erg leuk werk , je hebt allemaal súper vriendelijke collega's die het het zelfde beleven als jou. '' Maar even back to the point '' De schijf van vijf zullen jullie allemaal of bijna allemaal wel kennen dit is een schijf met 5 soorten voedingen bijvoorbeeld groente en fruit en vis , vlees , zuivelproducten en vetten. Over het eerste wil ik het vandaag met jullie hebben , het eten van groente en fruit. Verschillende soorten fruit en groente zijn heel erg gezond voor je lichaam , vandaag wil ik enkele soorten behandelen met jullie.



Misschien iets nieuws proberen.. 
Allereerst heb ik een mega favoriet de Kaki oftewel Sharon fruit.
Dit is de Kaki.
Vele van jullie zullen dit niet kennen , maar toch kunnen consumenten het al een aantal jaar in Nederland krijgen het is een vrucht uit Spanje. Een kaki of Sharon kun je helemaal opeten. Behalve het kroontje aan de onderkant. Een kaki is een super gezond tussendoortje wat veel ijzel bevat. Een ideale oplossing voor mensen die een tekort aan vitamine C hebben. Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe smaakt nou een Kaki of Sharon , nou dit fruit is eigenlijk een mengseltje van allerlei smaken. Veel mensen die iets kopen moeten deze vruchten eerst een aantal keer geprobeerd hebben weten ze precies waar het na smaakt. Het is onwijs zoet en zeker de moeite om Kaki of Sharon eens te kopen. Kaki of Sharon kun je hard eten dan is de smaak wat minder zoet , maar hoe langer hij ligt hoe zoeter de Kaki / Sharon wordt. Veel Turkse mensen eten deze vrucht als deze helemaal rijp is en bijna uitzuigbaar is. Overigens ben je van plan deze te kopen vraag bij je plaatselijke groenteboer naar Kaki persimon! Let op deze is niet het hele jaar verkrijgbaar.

Dit noemt men Sharon fruit.














Misschien weer eens iets nieuws proberen.. 
Ook nog niet zo heel erg lang bestaan er Nashi peren. 
Ik hoor jullie al denken Nashi peren , wat bedoel je daarmee maar nashi peren is een hele sappige peer , die de smaak heeft van een meloen. Ajaa een peer met een meloen smaak! Logisch vinden jullie niet ? De schaal dus om de peer heen is heel knapperig , een beetje zoals een conference peer (meest gegeten peer). Deze peren groeien in Azië en ook hiervan heb je twee soorten , een chineese versie en die uit Azië. Het verschil is de schil de peer uit China / Japan heeft een witte schil. Maar de soort uit Azië heeft een licht bruine schil. Hieronder kun je dit ook zien op de plaatjes. Het klinkt gek maar in China is de Nashi peer een heilige vrucht. Wil je deze vrucht zelf gaan kweken dan moet je wel een tuinkast hebben ze hebben namelijk warmte nodig.

Nashi peer met de bruinere schil (uit Azië)

Nashi peer met wit / beige schil (uit China)































Kiwi's zullen jullie ook wel allemaal kennen deze zitten vol vitamine en zijn erg goed voor je lichaam. Het is een goede maar ook redelijk goedkope manier om aan je fruit te komen. De groente kiwi is richting de zuurdere kant en de gele kiwi is zoeter dan de groene. Veel oudere mensen eten de gele kiwi door hun eventuele gebit. Een feit is dat mensen op leeftijd liever zoet hebben dan zuur. Dit kun je ook merken met mandarijntjes tegenwoordig (vooral nu met de mandarijnen tijd rond Sinterklaas). De lekkerste kiwi's komen uit Nieuw-Zeeland. Kiwi's kunnen hard gegeten worden maar ook zacht.
Groente kiwi. Zespri komt altijd uit Nieuw-Zeeland prima merk ! 
Dit is de gele zoete kiwi. Ook hiervan is Zespri een prima merk!
Afkomstig uit Nieuw-Zeeland

En wortels zijn ontzettend goed voor de ogen , door het eten van wortels krijg je vitamine A binnen. En deze blijken goed voor de ogen te zijn. Men dacht dat het een sprookje was maar uit verschillende bronnen en onderzoeken blijft het waar te zijn. Let's be a rabbit !

Ik hoop dat jullie het een interessante blog vonden en volgende keer misschien 2 keer nadenken bij het gene wat je eet. Wil je meer weten hoe je je eigen lichaam gezond kunt voeden aan de hand van fruit , zet het even in de reacties hieronder. Ik vind het in ieder geval een leuk onderwerp om over te vertellen. 

Heel veel liefs , 
Yvet ♥




Geen opmerkingen:

Een reactie posten